Láska namiesto cukríka: Ako predchádzať obezite detí? #2

Láska namiesto cukríka: Ako predchádzať obezite detí? #2

"Kalifornia, šesťdesiate roky. Štvorročné dieťa túžobne zíza na tri cukríky. Chcelo by si ich okamžite rozbaliť a zjesť - ale také jednoduché to nie je. Musí sa rozhodnúť: buď si vezme jeden z cukríkov hneď, alebo počká, a keď dostane súhlas, vezme si hneď dva," opisuje Barbara Sahakian v knižke Sex, Lies & Brain Scans slávny Marshmallow test. Pozor, marshmallow nie je meno profesora, ale názov cukrovinky.

Cukry, ktoré nevidíte

Kľúčové je aj prostredie, ktoré nás obklopuje. Človek sa nerozhoduje abstraktne ako počítač: reaguje na svoje prostredie, takže v ňom pohľad na zákusky na stole alebo vôňa mäsa od vedľajšieho stola neustále znovu vyvolávajú otázku, či by si nemal dať tiež. Výrobcovia a predajcovia to využívajú, obohacujú jedlá prísadami, ktorými upravujú jeho vlastnosti, aby sme naň dostali chuť aj v prípade, že naše telo látky vôbec nepotrebuje. Lákajú na vône i obaly – a človek v konečnom dôsledku často neje z hladu, ale pre chuť.

Počas posledných dekád sa zásadne zmenilo zloženie potravín, ktoré jeme. Podstatnú časť priberania populácie môžeme pripísať nedostatku zeleniny, zvýšenému pomeru sacharidov k tukom a bielkovinám… alebo aj šľachteniu pšenice, ktorým už po stáročia meníme obsah nutričných látok v múke.

Daň za naše pohodlie

Na druhej strane rovnice nachádzame nedostatok pohybu. Epidémia obezity súvisí s prácou pri stole, trávením voľného času pred televíziou a počítačom, s dopravou osobnými autami. Dospelý človek, ktorý pracuje v kancelárii, vydá len asi tretinu svojej energie na pohyb: Desať percent kalórií spotrebuje na termoreguláciu a 60timi spaľuje bazálny metabolizmus – dýchanie, činnosť pečene, srdca, mozgu a ďalších orgánov. Obezita tak nie je prostým rozdielom medzi energetickou hodnotou potravy a fyzickou aktivitou. Ani ak opomenieme asi 5 % výskytov obezity kvôli zdravotným poruchám, nemôžeme ignorovať biologické súvislosti.

Jeden recept pre všetkých? Nie je!

Veľkú úlohu hrajú gény – ktoré sa však neprejavia samé o sebe, ale až v kombinácii s nevhodnou životosprávou. Podobne komplikované je aj pôsobenie ďalších príčin: štíhle a obézne deti sa nemusia nutne líšiť v tom, či navštevujú alebo nenavštevujú reštaurácie rýchleho občerstvenia, ktoré zvyčajne ponúkajú veľa kalórií a málo nutričných látok, alebo či pijú limonády namiesto čaju a vody. Kľúčovú úlohu totiž hrá to, či sa to deje častejšie, než koľko by zodpovedalo ich genetickej výbave a životnému štýlu.

Na obezite sa zásadne podieľa tiež nevhodné načasovanie alebo zloženie jedla: Obezita súvisí so spánkom, psychickou spokojnosťou, ba aj prenatálnym vývojom. Všetky takéto a podobné vplyvy pôsobia komplexne: preto je dobré mať na pamäti, že o riešení skutočnej obezity by mal rozhodnúť lekár, nie populárne rady.

Smejte sa na schodoch a choďte im príkladom

Ako takým ťažkostiam predchádzať, je celkom zjavné: dobrou životosprávou, pohybom, kvalitným stravovaním. A tiež skutočnou výchovou: záujmom o dieťa, dobrým príkladom a spoločne tráveným časom, ktorý zvyčajne súvisí ako so zdravými návykmi, tak aj s jeho vlastnou pohodou.

Okrem aktívneho športu a dobrého stravovania môže ísť aj o úplné drobnosti: použiť schodisko namiesto výťahu, dopraviť sa do školy pešo, na bicykli alebo verejnou dopravou radšej ako autom – a najlepšie sa pri tom ešte smiať. Áno, smiech! Prospieva relaxácii, lieči stres – a tiež spaľuje energiu. Podľa výskumu publikovanom v časopise Nature môžete pätnástimi minútami úprimného smiechu spáliť až štyridsať kilokalórií. I keď to nie je veľa, jedná sa o príjemný spôsob spracovania pár kúskov vianočného pečiva. Pre inšpiráciu odporúčame krátku nahrávku slepačieho smiechu doktora Nešpora.

Z www.patalie.sk

 

Láska namiesto cukríka: Ako predchádzať obezite detí? #1