Cudzí jazyk ako gymnastika pre mozog

Rodičia sa dnes snažia deti zoznámiť s cudzím jazykom čo najskôr. Niektorí sa však obávajú, že to zabráni deťom naučiť sa poriadne materinský jazyk. Psychologička Silvia Langermann vie, že rodičia chcú dať deťom v živote len to najlepšie.

,,Mám dve deti a otázke výučby druhého jazyka sme s manželom venovali výraznú pozornosť. Môžu sa naučiť cudzí jazyk skôr, ako budú vedieť písať alebo čítať. Osvojiť si cudzí jazyk ako materinský je dokonalá prirodzenosť do konca života. Sama som psychologička a profesionálny coach a v mojej poradni sa pravidelne
stretávam s rodičmi, ktorí sa rozhodli dieťa zoznámiť s cudzím jazykom v útlom veku a neľutujú. Mám klientku, ktorá dokonca prihlásila dieťa na cudzí jazyk v 3 mesiacoch! Raz do týždňa s ním absolvovala zábavný kurz, doma púšťala rozprávky zásadne v cudzom jazyku a dnes má malý Max 4 roky a pozná približne 500 cudzích slov“.

Kedy je teda dobré začať?

Katalin Deák, ktorá priniesla na Slovensko metódu výučby cudzích jazykov pre deti Helen Doron tvrdí, že čím skôr začnete, tým to má väčší osoh pre dieťa. Novorodenci sa rodia ako obyvatelia zemegule. Ich mozog je pripravený na to, aby sa naučil hociktorý jazyk sveta. Do troch až šiestich rokov života je senzitívne obdobie
pre osvojovanie si jazykov. Ak dieťaťu umožníte, aby sa učilo druhý jazyk v tomto období, nielenže mu darujete druhý jazyk na celý život, ale mu navyše rozvíjate mozgovú kapacitu. Aby sme aj malé deti inšpirovali učiť sa, aby sa im to nesprotivilo, je dôležité, aby bolo učenie zábavné a prirodzené. Nikdy nenútime dieťa nudne opakovať vety a slovíčka, ale treba to poňať ako hru. Deti vždy chválime a pozitívne motivujeme.

shutterstock_74606482

Pasívne je aktívne

Ale samozrejme, nestačí navštíviť kurz raz za týždeň. Doma treba tiež počúvať cudzí jazyk pasívne z pozadia, rôzne pesničky, rozprávky, kým sa doma hrá. To zaistí, že si dieťa bez námahy zapamätá slovíčka, celé výrazy, riekanky, pesničky. Dieťaťu umožníme, aby bolo v kontakte s angličtinou každý deň, pripojí jazykové vnemy, ktoré počúvalo doma. Dieťa je neustále chválené a preto má motiváciu naďalej objavovať angličtinu.

Pomáha grafika

My dospelí si často spomíname na nudné hodiny cudzieho jazyka v škole. Memorovanie slovíčok, nezáživná gramatika. Ale dnes vieme, že učenie sa musí byť iné, lebo malé deti majú veľmi nízku toleranciu voči nude. Dvojročné dieťa sa postaví a ide preč z miestnosti, ak ho niečo nebaví. 4–5 ročné dieťa zas aktívne protestuje, že niekam nechce ísť, ak tá činnosť nie je pre neho príťažlivá. Takže, ak chceme využiť okno príležitosti pre jazyky do 6 rokov, musíme angličtinu podávať zábavným spôsobom, aby ich to dlhodobo zaujímalo.

Čiže medzi najmodernejšie spôsoby výučby cudzích jazykov patria aj nové zaujímavé mobilné aplikácie, ktoré cez zaujímavé grafiky a postavičky učia základnú slovnú zásobu. Dnes sú učebné materiály, ktoré využívajú aplikáciu rozšírenej reality. Ak dieťa drží tablet nad knižkou, knižky ožívajú a animované postavičky učia deti po anglicky.

[dropcap type=”1″]T[/dropcap] Petre Bernasovská