S dieťaťom nad oblakmi

Ktovie, kto má väčšie stresy pred rodinnou cestou na dovolenku – dieťa či rodič? Zlomyseľníci tvrdia, že cestovnú horúčku vyrábajú najmä menej scestovaní rodičia. A ešte väčšiu starí rodičia. Najmä vtedy, ak sami necestujú, a z leteckých dovolenkových ciest nemajú nijaké skúsenosti.

Napokon, za socializmu sa toho veľa nenacestovalo. Samotné dieťa, ak ho okolie nezhysterizuje, problém zvyčajne nerieši. „Chvíľku sa obzeral okolo seba a len čo sme vzlietli, už aj zaspal,“ spomína si môj syn na prvú cestu lietadlom s jeho otcom. Kabína bola pretlakovaná tak perfektne, že pri pristávaní malý ani nezamrnkal.

Pre dieťa do dvoch rokov stojí letenka iba desať percent „dospeláckej“, počas štartu a pristávania musí mať matka či otec dieťa na rukách (sedadlo si možno prikúpiť) alebo v osobitnej autosedačke, certifikovanej aj pre lietadlá. Jedlo vo fľaške môže letuška zohriať.

Detský kočík sa prepravuje v podpalubí. Deti od dvoch do 12 rokov majú nárok na vlastné sedadlo za osobitnú detskú cenu, stravu na palube, pričom si možno objednať aj špeciálne detské jedlo.

shutterstock_2087818781

Čo na palubu?

Treba si vopred preštudovať inštrukcie a prepravné podmienky. Aj na príručnú batožinu je hmotnostný limit a nejasnosti si radšej vopred vykonzultujte s dopravcom. Medzi nimi môžu byť rozdiely. V príručnej batožine je miesto iba pre nevyhnutné či rozbitné veci. Napríklad svetrík pre dieťa, plienky, vreckovky, či laptop, kameru, fotoaparát. Manikúrovú súpravu, nožničky či vreckový nožík bezpečnostná kontrola pred odletom zhabe. Let s výnimkou Egypta, Kanárskych ostrovov či Španielska netrvá viac než dve hodinky, nuž zbytočné je brať pre deti jedlo z domu. Väčšina aerolínií na pravidelných linkách i cestovné kancelárie na charteroch šetria, takže teplá strava či obložený tanier s údeninami a syrom je už výnimkou, ale šesťročnému dieťaťu úplne stačí bagetka, pohárik čaju či minerálky od letušky. Pri ceste lowcostovými aerolíniami sa však za všetky jedlá i nápoje platí. Kto by chcel ušetriť a vziať si minerálku z domu, pri bezpečnostnej kontrole mu ju vezmú.
Fľašku minerálky si môže kúpiť až po kontrole v bufete či reštaurácii. Mnohé mamičky deti pred odletom preventívne kŕmia kynedrilom, ale vo väčšine prípadov je to úplne zbytočné.

Vyplatí sa však menšia hračka či knižka. Boli časy, keď aerolínie rozdávali deťom rôzne hračky či vymaľovánky, niektoré charterové aerolínie dokonca aj malý balíček s legom. Dnes sa však šetrí. Niekdajšia kapitánova pozvánka pre dieťa a rodiča do kabíny pilotov už tiež neplatí. Opatrenia proti teroristom oddelili posádku od cestujúcich pancierovými dverami.

shutterstock_97010681

Let bez rodičov

Lety rodičov s deťmi, najmä na dovolenku, už aj u nás patria k životnému štýlu. Mnohí naši rodičia si absolútne nevedia predstaviť, že by ich dieťa mohlo letieť úplne samé – bez sprievodu dospelého. Ale aj to je možné. Ide o osobitný servis UM či UMNR, alebo Unaccompanied Minor – po slovensky, služba nesprevádzaného dieťaťa. Možno si ho pre päť až dvanásťročné dieťa objednať pri kúpe letenky – České aerolínie (ČSA) si za to účtujú 50 eur na tratiach do 3 500 kilometrov a 75 eur letoch dlhších. Letenku si však
nemožno kupovať s rôznymi zľavami, ale len za plnú cenu. Keď sa služba objednáva dodatočne, až na letisku v Prahe, pripláca sa 10 eur. Rodič, príbuzný alebo iná dospelá osoba privedú dieťa na letisko k vybavovaciemu pultu dopravcu s jeho vlastným samostatným pasom. Ak treba, sú v ňom aj víza, pre niektoré krajiny treba aj ďalšie dokumenty, napríklad doklady o očkovaní. Pretože vystavovanie dokladov pred cestou je dlhšie, netreba prísť na poslednú chvíľu. Na krk malý pasažier dostane plastovú priehľadnú visačku s veľkými písmenami UM. Okrem mena a veku pasažiera, čísla letu je tam aj informácia, akými jazykmi dieťa hovorí. Po vybavení dieťa prevezme pracovník aerolínií, ktorý ho odvedie odletovou halou až na palubu. Tam si ho prevezme a na miesto v lietadle usadí šéfka paluby či šéfsteward. Niekto z palubného personáluje vždy počas celého letu na dohľad. Po prílete si po dieťa prídu k lietadlu zástupcovia aerolínií, odvedú ho cez pasovú kontrolu, vyzdvihnú batožinu, odvedú do príletovej haly a odovzdajú osobe, ktorá má čakať. Jej meno  je vopred avizované, totožnosť sa kontroluje a prevzatie dieťaťa musí podpísať.

Smelý, nebojácny

„Chlapec, ktorého som svojho času na letisku vyzdvihoval, mal asi desať rokov,“ spomína si na svoj prvý takýto UM servis Daniel Šabík, v súčasnosti hovorca Českých aerolínií. Pamätá si naňho ako na smelého, nebojácneho mládenca, skúsenéhopasažiera, ktorý predtým na rovnakej linke cestoval s rodičmi už minimálne päť, šesť ráz. Veľmi dôverne teda vedel, čo sa na palube deje, čo bude nasledovať, o čo môže požiadať tety letušky, aj to, kto ho bude čakať v cieli. Dobre poznal letisko, odkiaľ cestoval a rovnako dobre vedel aj to, že ho vyvedú z paluby a odovzdajú v príletovej hale príbuznému. Let, ktorý už dobre poznal, trval štyri a pol hodiny. Časť cesty zvyčajne prespal, potom si chvíľu čítal, chvíľu hral hry na chytrom telefóne. Od letušky si bez problémov vzal tácku s jedlom, keď mal chuť niečoho sa napiť, jednoducho si nealko vypýtal. Bol to skúsený, bezproblémový malý cestujúci, zvyknutý na cestovanie bez rodičov. „Ale nie každé dieťa samostatné cestovanie takto znáša,“ dodáva D. Šabík.

Sú rozdiely

UM služba sa na bratislavskom letisku podľa jej hovorkyne Veroniky Ševčíkovej využíva iba výnimočne, vo Viedni však ide o desaťtisíce detí, na najväčších európskych linkách sú to aj tisícky denne. ČSA vlani takto viezlo 830 detí. Bývalý dlhoročný kapitán ČSA Dušan Králik takto viezol veľa detí. Ide najmä o deti diplomatov, pracovníkov zahraničných zastúpení, podnikateľov, pôsobiacich v cudzine. Neraz idú na prázdniny k starým rodičom alebo sa od nich vracajú. Stále však ide iba o malý zlomok z počtu cestujúcich
detí, pričom medzi dopravcami môžu byť určité rozdiely.

Hovorkyňa bratislavského letiska upozorňuje, že napríklad Ryanair vôbec neprepravuje bez sprievodu deti, ktoré majú menej než 16 rokov a sprevádzajúci cestujúci musí mať najmenej šestnásť. Flydubai samostatne neprepravuje deti pod dvanásť rokov. S nimi musí letieť najmenej šestnásťročná osoba. Český Travel Service má vekový limit zúžený na 6 až 11 rokov, UM službu si však možno vyžiadať aj pre deti do 17 rokov.

[dropcap type=“1″]T[/dropcap] Ján Blažej