Pocity ženy na materskej sa zhoršujú aj stratou kontaktu s pracovným prostredím, ktoré pre ňu neznamenalo len zdroj príjmov, ale aj šancu na sebarealizáciu a tiež priateľské kontakty s kolegami. Zrazu sa to všetko akoby šibnutím čarovného prútika stratí a žena sa ocitá v uzavretom kruhu vlastnej domácnosti, niekoľkých obchodov a miestneho ihriska. Nečudo, že jej sebavedomie prudko klesá. Vtedy k depresii či minimálne k nespokojnosti a podráždenosti, ako dôsledku dlhodobého stresu, chýba len krôčik.
Absencia komunikácie
Príčiny podobných pocitov treba hľadať na viacerých úrovniach. Kumulujú sa, keď partner nechápe nebezpečne gradujúci pocit komplexov a nedá žene priestor na obľúbené aktivity alebo jej nedopraje občasnú pauzu z kolotoča stereotypných povinností. Hromadia sa, ak zamestnávateľ vynuluje spojenie s mamičkou a vôbec sa o ňu nezaujíma. A kopia sa aj pre správanie samotnej ženy, ktorá sa automaticky odstrihne od databázy priateľov, kolegov a známych a všetku energiu sústreďuje len na servis okolo bábätka.
Všetko je o ľuďoch
Šéfovia sú rôzni. Niektorí si kvalitných pracovníkov vážia, pre iných sú iba menami na výplatnej páske a s aktualizáciou tímu nemajú problém. No, už aj na Slovensku sa začínajú správať niektorí zamestnávatelia úplne opačne. Príkladom je spoločnosť Lenovo Slovensko, ktorá si na tohtoročnom 12. ročníku súťaže Zamestnávateľ ústretový k rodine, rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí odniesla prvú cenu. Dostala ju okrem iného za finančný benefit pri narodení dieťaťa a za firemnú kultúru i charakter komunikácie so ženami, ktoré sa pre rodičovské povinnosti ocitli mimo firmy. „Z 500 zamestnancov má naša spoločnosť v súčasnosti až 110 ľudí na rodičovskej dovolenke. Niektorí ostávajú doma 4 až 6 rokov. My sa snažíme po celý čas udržiavať s nimi kontakt cez mobil alebo facebook, kde majú svoju skupinu,“ hovorí Lývia Bernátová z personálneho oddelenia spoločnosti. „Mamičky pozývame na firemné akcie a posielame im kvety, keď majú sviatok. Alebo s nimi ideme pokočíkovať deti do parku. Aj to je príležitosť na rozhovor, zaujímajú nás ich túžby a plány. A ak má niekto záujem, umožníme mu teleprácu, dáme k dispozícii mobil i laptop. Sú aj také, ktoré aj pri dieťatku pracujú na sto percent.“
Obojstranný profit
Empatia sa zamestnávateľovi vyplatí. Ak dokáže vnímať svojich ľudí ako najcennejší potenciál a podľa toho sa aj správa, neskôr sa mu jeho prístup niekoľkonásobne vráti výkonnosťou a lojalitou pracovníkov. A napokon návratom plnohodnotných odborníkov. Firma tak zároveň reálne šetrí prostriedky, ktoré by musela investovať do náboru a trénovania nových pracovných síl. Ako hovorí sociologička Sylvia Porubänová: „V súčasnosti je veľmi dôležité rúcať stereotypy a prinášať nové štýly, ktoré zladia pracovné prostredie a život rodiny. Často práve malé firmy bývajú veľkorysejšie a vychádzajú v ústrety zamestnancom ochotnejšie ako tie veľké.“ Tieto slová odzneli na májovom fóre Firma 21. storočia, ktoré iniciovala nezisková organizácia Srdce Slovenska.
Aj žena musí
Chyby robia i mamičky. Niektoré sa úplne sústredia na novú úlohu a ignorujú akékoľvek snahy o kontakt s pracovným prostredím. Dokonca administratívne záležitosti chodí riešiť namiesto ženy manžel. Neudržiavajú ani základnú komunikáciu cez internet a dávajú tak zlý signál zamestnávateľovi, ktorý napokon nadobudne presvedčenie, že zamestnankyňa nebude mať záujem znovu nastúpiť. A ona sama stráca sociálne istoty, čo môže jej pocit pohody výrazne narušiť. Lepší je preto aktívnejší prístup a aspoň sporadická komunikácia a iniciatívne prejavy záujmu o dianie vo firme.
Rodičovská dovolenka je špecifickým a hlavne dočasným obdobím, ktoré by si každá mama malého človiečika mala skutočne vychutnať. S vedomím, že jej predošlý život, aj keď nie v stopercentnej podobe, sa jej ešte môže vrátiť. To závisí aj od nej samotnej.
[dropcap type=“1″]T[/dropcap] Alžbeta Slováková