Imunita sídli v bruchu

Kľúčom ku zdraviu je fungujúca imunita. Ako dokonalý a impozantný čínsky obranný múr ochráni naše telo pred nepozvanými hosťami. Vírusy ani baktérie nebudú mať žiadnu šancu, ak si ako správni manažéri naprogramujeme štýl života a stravovania, ktorý posilní obranyschopnosť organizmu. A ochráni nás aj pred inými zdravotnými rizikami.

Naše telo je malý zázrak, ktorý funguje ako najkvalitnejšie švajčiarske hodinky či hardvér japonského počítača. A predsa občas podľahne drobným vírusom, ktoré organizmus zasiahnu infekciou. Začiatok chrípkového ochorenia má klasický priebeh – ešte včera vitálni skončíme veľmi rýchlo celí ubolení v posteli, neschopní ani základnej aktivity. A vonku striehnu ešte roje baktérií a ďalších mikroorganizmov, vďaka ktorým sa napokon trápime s nádchou či zápalom priedušiek alebo sa nevieme pár týždňov zbaviť kašľa. Sila imunitného systému rozhodne aj o tom, ako zvládneme iné, často závažnejšie, ochorenia, napríklad rakovinu.

[pull_quote_center]Ako zlepšiť funkčnosť pľúc, ktoré ako častý objekt záujmu vírusov a baktérií musí imunitný systém pravidelne brániť? Osvedčila sa inhalácia soľných roztokov, keď sa už nemôžeme nadýchať priamo morského vzduchu alebo pobudnúť v soľnej jaskyni.[/pull_quote_center]

Fundament dostávame do vienka

Lekári definujú imunitu ako súhrn obranných mechanizmov, ktorými sa organizmus dokáže brániť pred škodlivými vonkajšími vplyvmi, či už baktériami, vírusmi, hubami či tumorovými bunkami. Jednou z hlavných schopností imunitného systému je rozpoznanie vlastných buniek od cudzích, s ktorými potom hrdinsky zápasí. Štartovací balíček, symbolický batôžtek buchiet od mamy, dostáva každý ako genetický základ od rodičov a v priebehu života sa odolnosť organizmu postupne dobíja. Jednak vďaka obranným reakciám na vonkajšie podnety, ale významnú úlohu zohráva aj spôsob života. Niektoré faktory, ktoré imunitu oslabujú, sa však ovplyvniť nedajú. Napríklad pokročilý vek alebo dedičné chronické ochorenie. No v ostatných bodoch môžeme byť pánmi situácie a správne zvoleným životným štýlom vybudovať oceľovú či žulovú imunitu.

shutterstock_92076083Zásadný je výber potravín

Hoci je imunita pojmom priam reprezentatívnym, jej silu treba hľadať v menej elegantnej časti tela – priamo v črevách. Súčasťou imunitného systému sú viaceré orgány, či už pečeň, kostná dreň, slezina a tkanivo v pľúcach či v močovom systéme. No, či nás nákaza skolí alebo či dokážeme nečakanej návšteve zabuchnúť dvere pred nosom, sa rozhoduje hlavne v útrobách brušnej dutiny. Žiadna záhada či neriešiteľná tajnička. Záleží hlavne na tom, čo najradšej jeme. Nevhodná strava totiž narúša rovnováhu črevnej mikroflóry. Ubližujeme si konzumáciou údenín i tmavého mäsa, tiež múčnikov a sladkostí a uprednostňovaním vyprážaných pokrmov pred dusenými či varenými v pare. Chybou je aj absencia potravín s obsahom vlákniny, ktorá urýchľuje proces vyprázdňovania, čím sa telo zbavuje toxických látok. A zabúdať by sme nemali ani na prísun probiotických kultúr. Tieto zdraviu prospešné baktérie, ktoré sú udatnými bojovníkmi proti infekcii, zlepšujú flóru črevného prostredia i činnosť celého tráviaceho traktu a tým zoceľujú imunitu. Nielen láska, ale i zdravie ide cez žalúdok.

[quote_box_center]

Obranyschopnosť organizmu likvidujú

  • nesprávne stravovacie návyky a nedostatočný pitný režim
  • nedostatok relaxovania a spánku
  • intenzívny a dlhodobý stres
  • znečistené životné prostredie
  • exponované používanie chemických čistiacich prípravkov
  • časté a neraz neodôvodnené užívanie antibiotík
  • fajčenie a konzumácia alkoholu

[/quote_box_center]

Opretí o prírodu

Zaloviť v prírodných zdrojoch nie je určite hazard, ale stávka na istotu. Darmo sa budeme dopovať vitamínovými preparátmi. Hrsť piluliek, zhltnutá v chvate na ceste do práce, nás asi ťažko ochráni pred chorobami. Lepšie je konzumovať denne dostatok ovocia a zeleniny, ktoré sú žriedlom vitamínov a minerálov. Aj vďaka týmto užitočným látkam imunita mocnie. Častá konzumácia zeleniny a zeleninových pokrmov má ešte jeden úžasný efekt – znižovanie hmotnosti. Telo stratu nadbytočných kilogramov určite ocení, pretože bojom so záťažou a rôznymi komplikáciami sa vyčerpáva a na ochranu pred virózami alebo chorobami nemá potom dostatok síl. K prírodným medicínam, ktoré utužujú imunitný systém, patrí cesnak, chren, šalvia, aloe vera, šípky, bobule rakytníka a tymian. Ľudia s oslabenou imunitou by si mali obohatiť stravovacie zvyky hlivou ustricovou. Obľúbená huba, ktorú si môžeme upiecť alebo z nej uvariť guláš, obsahuje beta-glukány. Tieto látky podporujú obranné reakcie organizmu proti bakteriálnym ochoreniam i proti parazitom.

Bez názvu-1Nemecký farár Sebastián Kneipp už v 19. storočí formuloval zásady zdravého života, ktorým nechýbal rozmer moderného wellness v domácich podmienkach. Sám sa vyliečil z tuberkulózy pomocou studenej vody. Každé ráno sa kúpal v rieke alebo oblieval vodou zo studne a na vlhké telo si obliekal niekoľko vrstiev oblečenia. Neskôr definoval aj ďalšie základné piliere zdravého spôsobu života a budovania odolného organizmu – princípy správneho stravovania, liečby bylinkami, pravidelného pohybu a nevyhnutného relaxovania, ktoré sú až neuveriteľne podobné odporúčaniam modernej zdravovedy. Inšpirujme sa jeho jednoduchým receptom na otužovanie a posilňovanie imunity. Ak nemáme v blízkosti potok alebo rieku, studenú vodu si napustime do väčšieho vedra do výšky 30 cm a s nohami ponorenými po kolená robme bocianie kroky až do chvíle, kým je chlad už neznesiteľný. Potom si vodu zotrime iba rukou, nie uterákom, oblečme si teplé ponožky a zabaľme sa do deky. Podobne môžeme otužovať aj ruky.

Bez pohybu, bez spánku a vystresovaní

Imunitu často anulujeme aj nesprávnym životným štýlom. Vysedávanie za počítačom a deficit športových aktivít podráža nášmu imunitnému systému nohy. Na dôvažok zvykneme pohodlnosť zaklincovať chybami v dennom režime, ktoré majú za následok nekvalitný a prikrátky spánok. Korunu všetkému nasadí stres, ktorému sa asi nikto nevyhne. A práve stres oslabuje imunitný systém najviac. Vnútorný tlak, ktorý rozožiera našu psychiku i telo, musíme cieľavedome odplavovať. Zbavíme sa ho účinným relaxovaním a dostatočným odpočinkom. Začnime spánkovou kúrou a na najbližší víkend si naordinujme 10 až 12- hodinový maratón v snívaní. S hlavou slastne uloženou na vankúši nemusíme tráviť len nočný čas, môžeme k nemu pridať i hodinku či dve poobedňajšej siesty.

[pull_quote_center]Lymfatický systém je sieť kanálov, ktorými sa transportujú dôležité telové tekutiny. Táto dômyselná čistička tela zabezpečuje odvoz všetkých škodlivých látok vrátane vírusov, parazitov či prachových častíc a vďaka komplexnej službe prepojených filtračných staníc sa zlepšuje aj funkčnosť imunitného systému. Aby princíp perfektne fungoval, treba obeh lymfy aktivovať pravidelným cvičením i konzumáciou čajov zo žihľavy, prasličky, šalvie, lipy a dubovej kôry na prečistenie krvi a občasnými detoxikačnými kúrami.[/pull_quote_center]

Splňme si bobríka otužovania

Jedným z pilierov odolnej imunity je otužovanie. Treba sa pravidelne sprchovať vo vlažnej až studenej sprche, spať pri nižších teplotách a v zime sa neprehrievať príliš teplým oblečením, skôr uplatňovať systém vrstvenia ľahších materiálov. Ak sme doteraz toto slovíčko v našom živote ignorovali, začať by sme mali len pozvoľna a určite skôr v letnom období, keď telo nové opatrenia príjme ochotnejšie. V každom prípade si podobná zmena životného štýlu vyžaduje silnú motiváciu a pevnú disciplínu, pretože nás nekontroluje žiadny vedúci v letnom tábore.

Inšpiratívna fínska sauna

Odolnejší budeme aj vďaka saunovaniu. Fíni prišli už dávno na to, že tento spôsob očisty zlepšuje telesnú i fyzickú kondíciu a pomáha vyplavovať z organizmu škodlivé látky. Sauna je príjemný spôsob prevencie, ktorej sa môžeme venovať po celý rok. S výnimkou obdobia, keď sa vírus v našom tele už udomácnil. Lekári pobyt v saune vtedy neodporúčajú. V prehriatom organizme sa rozšíria cievy a zvýši sa jeho prekrvenie, čo urýchli zápalové procesy a chrípka či iná choroba môže mať horší priebeh. Navyše nedostatočne vetraná a zle udržiavaná verejná sauna môže byť zdrojom vírusov, ktoré tu po sebe zanechali predošlí klienti. Pri príznakoch vírusovej infekcie zabudnime aj na návštevu solária, pretože ultrafialové žiarenie imunitu potláča.

[pull_quote_center]Zaostrené na kyslú kapustu, bryndzu a jogurt: Tieto tri druhy potravín obsahujú probiotické baktérie dôležité pre dobré fungovanie tráviaceho systému, ale ponúkajú ešte viac. Kyslá kapusta obsahuje vysokú dávku vitamínu C, bryndza sa osvedčila ako vhodné jedlo pre pacientov s alergickou nádchou, s astmou či s atopickým ekzémom a jogurt urýchľuje návrat črevnej flóry do pôvodného stavu po dobratí antibiotík. Gréci, Bulhari i Gruzínci mu dokonca prisúdili status garanta zdravia a dlhovekosti.[/pull_quote_center]

[quote_box_center]

Správne potraviny a nápoje

  • hydinové mäso a ryby, cestoviny, strukoviny
  • celozrnný chlieb a pečivo s vlákninou
  • cesnak a cibuľa ako prírodné antibiotiká
  • jablko s detoxikačnými účinkami
  • hliva ustricová
  • ovocie a zelenina s vyšším obsahom vitamínu C (citrusové plody, čierne ríbezle, listová zelenina, červená paprika, paradajky, čínska kapusta)
  • kyslá kapusta, bryndza a mliečne výrobky ako zdroje probiotík
  • bylinkové čaje, ovocné i zeleninové šťavy a minerálne vody

[/quote_box_center]

Škôlka otestuje deti i rodičov

Problém straty imunity sa týka aj čoraz väčšieho počtu detí. Dôvody odborníci jasne formulovali. Zďaleka nie všetci novorodenci sú dojčení a práve materské mlieko je pre dieťa garanciou výstavby dobrého imunitného systému. Navyše potraviny, ktoré deti od útleho veku konzumujú, sú sofistikovanou technológiou dokonale zbavené všetkých, i pozitívnych, baktérií. A domácnosť zase po extrémnom zásahu chemických prípravkov žiari priam sterilnou čistotou, po mikroorganizmoch by sme darmo pátrali. Imunitný systém preto nemá dostatok podnetov a jednoducho zlenivie. Potom nie je výnimočná situácia, keď dieťa navštevujúce škôlku, známy to raj pre vírusy, podľahne nákaze niekoľkokrát do roka. A dostávame sa do bludného kruhu, pretože antibiotiká síce vyliečia zápal stredného ucha alebo hnisavú infekciu hrdla, ale ich užívaním sa črevná flóra mení v neprospech imunity organizmu, ktorý sa stáva ľahkým terčom novej nákazy. Čo teda robiť, aby sme našim deťom napriek starostlivosti neznižovali obranyschopnosť? Odpoveď je stručná, no výstižná – treba ich od útleho veku otužovať, motivovať k pohybovým aktivitám a ponúkať im kvalitnú a pestrú stravu.

[dropcap type=”1″]T[/dropcap] Alžbeta Slováková