Hľadám si nové zamestnanie

Končí sa vám materská dovolenka a rozmýšľate o práci? Ak ste pred ňou pracovali, máte sa kam vrátiť. Horšie sú však na tom tie, ktoré pred nástupom na materskú nemali úspešne rozbehnutú kariéru. Prípadne, predchádzajúce zamestnanie vám nevyhovovalo a chceli by ste pracovať niekde úplne inde? Najvyšší čas začať sa obzerať po ponukách, ale tiež – pripraviť sa na to, ako na pohovore vystupovať, aby ste boli úspešné. To je – najmä v súčasnej neľahkej situácii, keď nezamestnanosť dosahuje historické maximá a firmy viac zvažujú, koho prijať – mimoriadne dôležité. O dobré pracovné miesta je doslova „bitka“ a ani firmy si nemôžu dovoliť „zakopnúť“.

Dobrá správa pre ženy po materskej dovolenke

Dobrou správou pre ženy po materskej dovolenke je, že správny kandidát nemusí byť práve ten, ktorý má najviac titulov, alebo najdlhšiu prax. Často rozhodujú celkom iné atribúty. Firmy potrebujú motivovaných, angažovaných a inovatívnych zamestnancov, ktorí budú spoločnosť posúvať dopredu. „Pre firmy je často zaujímavejší kandidát, ktorému takpovediac „svietia oči“ keď rozpráva o svojej práci, skrátka ten, ktorý je nielen schopný, ale má skutočne úprimný záujem o miesto. Často je to dôležitejšie, než dlhoročná prax. Samozrejme, ide aj o to, akú pozíciu firma obsadzuje, ale hľadáme predovšetkým zamestnancov, ktorí nie sú reaktívni, ale sú ochotní ponúknuť i „niečo viac“ a prinášajú firme pridanú hodnotu. Mnohokrát je cennejší „zapálený“, aj keď menej skúsený kandidát“, hovorí Mgr. Silvia Korbašová, PhD. z personálno – poradenskej spoločnosti PERSEA.

Ako sa dostať na pohovor

Najskôr sa však treba sústrediť na to, aby sme sa na pohovor vôbec dostali. Personalisti totiž robia predvýber, preto si dajte pozor na to, aký životopis pošlete. Ten totiž o vás veľa napovedá a ak ho nenapíšete dobre, nezaujmete a na pohovor sa vôbec nedostanete. Personalistka Lucia Ostrolúcka pridáva zopár rád: „Životopis by nemal mať viac ako dve strany, aby ten, kto ho číta, nestrácal pozornosť. Ak sa rozhodnete pridať aj fotografiu, nech je profesionálna, alebo taká, ktorá sa dá použiť aj na iné úradné dokumenty. Osobné fotky, napríklad z dovoleniek, sem určite nepatria.“ Kedysi sme sa učili písať životopisy tak, že vyzerali ako slohové práce. Dnes to už neplatí  –  takýto životopis radšej nikam neposielajte. Oveľa lepší je štrukturovaný životopis so stručnými, jasnými informáciami, zoradenými chronologicky spätne – to znamená najskôr najvyššie dosiahnuté vzdelanie a posledné pracovné miesto. V životopise určite neklamte ani si nič nevymýšľajte. Mohlo by sa vám stať, že vás na pohovor pozvú, ale personalisti veľmi rýchlo prídu na to, že informácie, ktoré ste poskytli, nie sú pravdivé. Spravíte si hanbu a poškvrníte povesť.

Čo musí obsahovať životopis:

  • Meno, priezvisko, kontakt na vás
  • Vzdelanie (vrátene seminárov, školení a kurzov)
  • Predchádzajúce pracovné skúsenosti
  • Jazykové schopnosti, počítačové zručnosti
  • Vodičský preukaz
  • Iné zručnosti a záľuby

Čo nemusíte uvádzať:

  • pohlavie
  • počet detí
  • národnosť
  • rodinný stav
  • vierovyznanie
  • zdravotný stav

Prvý dojem je veľmi dôležitý

Ak úspešne zvládnete životopis a na pohovor vás pozvú, nezabudnite, že prvý dojem je mimoriadne dôležitý. Dbajte preto na to, aby ste sa vhodne obliekli, aby ste nemeškali a pripravte si, čo chcete o sebe povedať a na čo sa o ponúkanej práci chcete spýtať. Zistite si o firme, kde sa uchádzate o prácu, čo najviac informácií. Nesmie sa vám stať, že personalista hneď zistí, že netušíte ani len to, na čo sa daná spoločnosť špecializuje. Navyše – čím viac informácií,  tým väčšia šanca na úspech. Spoločnosť môže mať napríklad aj dress code a ak viete, aký má firma štandard v obliekaní, máte vyhrané. Viete, či si obliecť formálny kostým, alebo stačia slušnejšie nohavice a blúzka. Vo všeobecnosti platí, že športové odevy, prípadne také, v ktorých zvykneme relaxovať, sa na túto príležitosť určite nehodia. Slušnou sukňou alebo nohavicami, blúzkou, či kostýmom rozhodne nič nepokazíte. Nezabudnite však ani na úpravu vlasov a nechtov. Mastné vlasy, či špina za nechtami sú absolútne neprípustné!

Pozor na správanie!

Personalisti si budú na pracovnom pohovore mimoriadne všímať vaše správanie, buďte teda pripravené. Nemali by ste pôsobiť zakríknuto, ale ani príliš sebavedome. Usmievajte sa, hovorte nahlas a zreteľne a pozerajte sa priamo do očí tým, s ktorými hovoríte. Toto je pre prvý dojem naozaj veľmi dôležité. Podľa toho, o akú pozíciu máte záujem, budú personalisti zisťovať aj vaše povahové črty. „Skúmame, ako kandidáti zvládajú stres, ako dokážu pracovať s informáciami, všímame si, ako komunikujú a ako sa prezentujú“, hovorí Zuzana Erdélyiová z agentúry PERSEA.  Veľa o vás napovie prejav, vyhýbajte sa preto slangovým či nárečovým výrazom. Rovnako dôležitá je aj reč tela a tak seďte spôsobne, rozvalená s roztiahnutými nohami (aj keby ste mali nohavice) určite nikoho nenadchnete.

Na pracovnom pohovore sa vyhnite:

  • neskorému príchodu
  • nevhodnému oblečeniu a úprave
  • obšírnym a nekonkrétnym odpovediam
  • neznalosti o firme a pozícii
  • kladeniu nevhodných otázok

Čakajte všeličo!

Keďže firmy si skutočne viac dávajú záležať na tom, akými kandidátmi voľné miesta  obsadia, personalisti používajú stále sofistikovanejšie metódy. Mgr. Silvia Korbašová, PhD. vysvetľuje: „Je veľmi dôležité vedieť, na akú pozíciu vyberáme kandidáta. Podľa toho sa rozhodujeme, ktorú stratégiu vedenia pohovoru zvolíme. Musíme odhadnúť uchádzača a zistiť, pri ktorom z prístupov nám o sebe a svojej motivácii prezradí najviac. Zvyčajne sa najviac dozvieme použitím behaviorálneho prístupu, založenom na kritériach a použitím počúvania na troch úrovniach (fakty, pocity, skutočné posolstvo). Ale výber najvhodnejšej metódy je naozaj individuálny.“ Viaceré z osvedčených aj nových psychodiagnostických metód pri výbere zamestnancov môžu používať iba odborníci, ktorí vyštudovali psychológiu.

Pohovor ako pri výbere agenta CIA

Stále populárnejšou metódou sú hodnotiace Assessment centrá. Podľa skúseností personalistov povedia o ľuďoch ďaleko viac ako klasické pohovory, či testy. Assessment  centrá používali počas druhej svetovej vojny Američania na výber agentov tajných služieb. Potrebovali totiž odlíšiť ľudí, ktorí vedia pracovať pod stresom, od tých, čo to nedokážu. Dnešné komplexné Assessment centrá sú niekoľkohodinové špeciálne testovania kandidátov. Firmám sa do nich oplatí investovať predovšetkým preto, lebo šetria čas a peniaze, ktoré by pri nesprávnom rozhodnutí minuli. A to najmä pri pozíciach manažérskych či špecializovaných. Ale napríklad aj výmena obchodníka, ktorý sa neosvedčil, stojí firmu nemalé peniaze. Na Slovensku sa táto osvedčená metóda používa len niekoľko posledných rokov a sú na ňu rôzne názory. Podľa  Mgr. Kataríny Pukovej je to však veľmi efektívna metóda, pravdaže, ak s ňou psychológ-personalista vie dobre narábať: „V takom prípade je výhodou, že komplexné AC vytvára možnosť za jeden deň zistiť o kandidátovi skutočne veľké množstvo informácií. Nielen o jeho aktuálnych schopnostiach, ale aj potenciál do budúcna. A najmä je možné hĺbkovo overiť ozajstnú motiváciu kandidáta. Na klasickom pohovore je na to oveľa menej času a príležitostí. Navyše sa pri interview personalista musí „prekúsať“ cez naštudované a štylizované odpovede. Dobre vedené Assessment centre dostane z kandidátov maximum ich kapacity a keď sa informácie doplnia výsledkami z psychodiagnostiky a hĺbkového interview, dostane firma rozsiahly obraz o kandidátovi. Aj samotný kandidát ocení výstup z AC ako hodnotnú pomoc pri nasmerovaní jeho ďalšej kariéry a práci na svojom rozvoji“.

Výstupy z Assesment centier:

Písomná správa

  • individuálny profil silných a rozvojových stránok v posudzovaných kompetenciách
  • potenciálne oblasti ďalšieho rozvoja, resp. spôsob práce s posudzovaným
    účastníkom
  • vhodnosť a pripravenosť kandidáta, záverečné odporúčanie na pozíciu

Spätná väzba účastníkovi

  • individuálne sedenie s hodnoteným účastníkom AC/DC, pokiaľ oň prejaví záujem
  • analýza písomnej správy, vysvetlenie, príklady
  • rozvojové, resp. kariérne poradenstvo (čo má zmysel rozvíjať a ako, čo je lepšie
    nahradiť a čím)
  • pri AC ide zvyčajne o spätnú väzbu v trvaní 30 až 45 minút, pri DC cca 60 minút

Nebojte sa návratu

Z napísaného vidno, že ženy po materskej dovolenke s možno kratšou praxou nemusia byť pre zamestnávateľov nezaujímavé, ak majú iné kvality a najmä chuť pracovať, či učiť sa nové veci. Spôsoby výberov kandidátov sú však dnes trochu iné,  často tvrdšie, ako pred pár rokmi a treba s tým rátať. Záleží však len a len na nás, ako sa na návrat do práce pripravíme a nastavíme. Netreba sa však obávať. Nezabúdajte – ak sme zvládli a stále zvládame náročnú starostlivosť o nášho drobčeka, už nás nič nemôže zlomiť.

[dropcap type=”1″]T[/dropcap] Eva Sládková