Čas na očistu

Kto odolá dobrotám, nech hodí kameňom. Možno pár ortodoxných askétov vydrží pri skromnejšej poživni, ale väčšina si určite dopraje. Či už slávnostnej torty, poctivej kapustnice s klobáskou, majonézového šalátu s kusom údeného alebo čokoládových šuhájd.

Maškrtenie si časom berie svoju daň. Pocit plnosti a celkovej nepohody alebo záha, prípadne sa ozýva žlčník. A niekto sa sťažuje na bolesť hlavy a chronickú únavu či nespavosť. Jasná správa. Preťažený organizmus nestíha spracovať a likvidovať množstvo toxínov, ktoré sa v tele nakumulovali. A zúfalstvu nie je koniec, stupňuje sa každými odskúšanými rifľami či sukňou, ktoré nie a nie zapnúť.

Nielen exteriér, aj interiér

Najvyšší čas zbaviť sa hriešne získaných kalórií. A vrátiť sa nielen k zdravšiemu exteriéru, ale aj interiéru. Pretože najväčšie škody sa napáchali na vnútorných orgánoch, ktoré treba zase raz ratovať. Hrubé črevo má, našťastie, výbornú regeneračnú schopnosť a po zmene štýlu stravovania sa funkčnosť sliznice rýchlo obnoví.

[pull_quote_center]Preťažený organizmus nestíha po sviatkoch spracovať a likvidovať množstvo toxínov, ktoré sa v tele nakumulovali.[/pull_quote_center]

Tým sa aj urýchli proces očisťovania organizmu od škodlivých látok po konzumácii ťažkých, mastných a presladených jedál a imunitný systém sa naštartuje. V tej chvíli máme už výhru takmer vo vrecku – stav telesnej i duševnej pohody je veľmi blízko. Stačí len vydržať. A vzdať sa, samozrejme, fajčenia a konzumácie alkoholu aj veľkého množstva kávy.

Rozhodne obsah taniera

Zásada číslo jedna. S rozmaznávaním chuťových pohárikov je koniec. S okamžitou platnosťou. Inak by ostatné opatrenia nemali očakávaný efekt. Pravá chvíľa pre čerstvý nákup, na ktorý čo najskôr odkráčame.

shutterstock_329919665

Trafíme tak dve muchy jednou ranou. Začneme sa konečne hýbať a z obchodu si donesieme výhradne zdraviu prospešné potraviny. Zeleninu, ovocie, ryžu, cestoviny, zemiaky, biely jogurt, celozrnné pečivo, kuracie prsia a tvaroh. Najmenej sedem dní konzumujeme jedlá pripravené len z týchto požívatín, zvyšok obsahu chladničky a komory tvrdohlavo ignorujeme. Veď chutiť môžu aj varené zemiaky, zelenina i mäso podusené v pare, tvarohová nátierka s pečivom, ovocný šalát či špagety s bazalkou a s olivovým olejom, ale aj iné pokrmy, kuchynská fantázia má zelenú. Stačí iba chcieť a nechať plesové šaty zavesené na skrini.

Pre priaznivcov diét

Napriek jóbovkám o jojo efekte sa mnohí radi inšpirujú diétami. Či už zaručene hollywoodskymi, po ktorých by sme mali vyzerať ako hviezdy z fi lmového plátna, alebo klasickými, v ktorých kraľuje ryža, vajíčka alebo zemiaky. No odtučňovacie kúry, v ktorých fi guruje jediná potravina, experti na výživu už dávno zatratili. Buď spôsobujú zápachu (ryžová), podráždia žlčník (vajíčková) alebo sú príčinou nepríjemnej chuti v ústach (syrová). Odporúča sa preto pestrejšia a vyvážená zostava, v ktorej sú zastúpené živočíšne i rastlinné zdroje výživných látok. Tento druh diéty nespôsobuje problémy ani pri prechode na bežné stravovanie.

No, ak chceme silou mocou super rýchle výsledky, môžeme sa s dôverou obrátiť na slávnu tukožrútovú kapustovú polievku, ktorú treba konzumovať počas siedmich dní. Recept je jednoduchý: potrebujeme kopec trpezlivosť na čistenie a krájanie zeleniny a veľký hrniec, v ktorom uvaríme hlávku bielej kapusty, kilo zemiakov, zavárané paradajky z dvoch konzerv, 1 cibuľu, 2 papriky, mrkvu a zeler a dve kocky bujónu na dochutenie. Keď je všetko mäkké, polievku necháme vychladnúť, uložíme do chladničky, aby sa nepokazila a každý deň si z nej naložíme, koľko nám hrdlo ráči. Nehladujeme a pritom z polievky i z nás zázračne ubúda.

Aby námaha nebola zbytočná

Po týždni či dvoch striedmeho až minimalistického, ale veľmi zdravého stravovania sa budeme cítiť omnoho lepšie a možno sa nám nový systém aj zapáči a ostaneme pri ňom dlhšie.

shutterstock_361049036Aspoň dovtedy, kým nám cestu neskríži rodinná zabíjačka, jelení guláš na poľovníckom plese alebo fašiangové šišky od susedy. Na umlčanie zlého svedomia si však hneď po fašiangoch môžeme naprogramovať jeden odľahčovací zeleninový deň v týždni alebo poldňovú hladovku raz za sedem dní – od obeda okrem tekutín nič nekonzumujme a vydržme do nasledujúceho rána. Aj tieto opatrenia nám pomôžu zlepšiť funkcie hostinami umoreného organizmu a stratiť do jari nejaké to kilečko.

PODPORNÉ KROKY DETOXIKÁCIE

  • Zvýšenie príjmu tekutín, ktoré pomáhajú zbavovať telo toxínov, dobrý je mätový, feniklový a harmančekový čaj, peristaltiku čriev urýchľujú najmä ovocné a zeleninové šťavy, výborná je cviklová.
  • Rozprúdenie lymfatického systému, ktorý zodpovedá za vyplavovanie škodlivých látok z tela. Jeho činnosť
    aktivujeme cvičením, pitím bylinkových čajov, ale i lymfodrenážou, špeciálnou masážou u profesionála.
  • Pestovanie športových aktivít, aspoň každodennej prechádzky, svižná chôdza totiž dokáže zapojiť do pohybu všetky svaly a zlepšiť krvný obeh i funkciu čriev.
  • Masáž tela jemnou kefou pred kúpeľom alebo špongiou počas sprchovania.
  • Absolvovanie črevnej sprchy, no táto procedúra dokonalého prečistenia čriev od dlhodobých nánosov nečistôt sa má robiť len občas.

KULINÁRSKE TIPY NA REVITALIZÁCIU ORGANIZMU:

  • K redukcii hmotnosti pomáha jedno avokádo denne.
  • Rajčiaky v surovom stave prispievajú výdatne k regenerácii buniek.
  • Do očisty sa aktívne zapája mrkvová šťava, ale aj petržlen, cesnak a baklažán, ktorý urýchľuje látkovú výmenu.
  • Zdecimované črevá posilnia vlašské orechy.
    Ich vnútorné steny očistia ľanové smená, za lyžicu namočíme do vody na 24 hodín a potom zjeme.
  • Pri znižovaní hmotnosti by nemala na tanieri chýbať pravidelne nakrájaná šťavnatá broskyňa, ktorá prečistí obličky.
  • K očiste pečene pomôže citrónová šťava, ktorú zmiešanú s vodou vypijeme každé ráno nalačno.
  • Detoxikačné účinky má aj žihľavový čaj, ktorý zároveň odbúrava pocit vyčerpanosti a únavy.

 

[dropcap type=”1″]T[/dropcap] Elizabeth Lehmann