Ani v zime nepodceňujme význam pitného režimu

O pitnom režime počúvame zo všetkých strán najmä v lete a hlavne vtedy, keď nastanú naozaj vysoké horúčavy. O tom, že na pitný režim nesmieme zabúdať ani v zime, sa už toľko nehovorí.

Správny pitný režim posilňuje imunitu

Asi nikoho netreba zvlášť presviedčať o tom, že v zime je náš imunitný systém vystavený vyššej záťaži. Ak však prijímame dostatok tekutín, udržiavame si sliznice vlhké, a tak môžeme predísť viacerým nepríjemným ochoreniam. Navyše – v zime nám hrozí dehydratácia minimálne tak, ako v lete. Kombinácia suchý vzduch v prekúrených miestnostiach, mráz vonku a to, že máme menší pocit smädu, môže narobiť riadnu šarapatu. Ak chceme prežiť zimu v zdraví a bez vážnejších problémov, musíme dodržiavať pitný režim.

[quote_box_center]

Aj malá dehydratácia za následok:

  • bolesti hlavy
  • zhoršenie koncentrácie
  • poruchy spánku
  • zhoršenie poznávacích funkcií
  • výpadky krátkodobej pamäte

[/quote_box_center]

Dôležitosť hydratácie

Viete, že až 60 percent z hmotnosti človeka tvorí voda? Pre náš metabolizmus je doslova kľúčová. Správna hydratácia nám pomáha udržiavať sa v dobrej fyzickej, ale aj duševnej kondícii. Nezabúdajme, že aj v zime treba vypiť minimálne 2 litre vody, pričom počas pracovného času by sme mali skonzumovať 60-65 percent odporúčanej dennej dávky tekutín. Alarmujúce je, že podľa prieskumov, väčšina z nás vypije v práci len 40 percent dennej dávky.

Kávu ani malinovku nepočítajte do pitného režimu

Sladké nápoje, malinovky, kakao, ba ani kávu alebo čierny čaj (a už vonkoncom nie alkohol) sa do pitného režimu nepočítajú. Naopak, organizmus zaťažujú a dehydratujú. Miesto nich skúste radšej neperlivú minerálnu vodu  alebo prírodné šťavy. V zime zabudnite na studené nápoje, zbytočne totiž ochladzujú organizmus, ktorý potom vynakladá množstvo energie na opätovné zahriatie.

[quote_box_center]

Zásady správneho pitného režimu počas zimných mesiacov:

  • pite, aj keď necítite smäd
  • 2 až 3 litre tekutín denne sú nevyhnutnosťou
  • pri strese a športovaní potrebujete ešte viac tekutín
  • mlieko, kakao, kávu ani alkohol do pitného režimu nerátajte
  • pite vyvážené množstvo minerálok

[/quote_box_center]

[dropcap type=”1″]T[/dropcap]Eva Sládková