„Papanie“ s drobčekom v brušku

Hoci nie je tehotenstvo žiadna choroba, zdravá a vyvážená strava sú nevyhnutnosťou. Platí tu totiž pravidlo: Čo si „zobne“ mamička, to dopraje aj drobčekovi. V súvislosti s tým vyznievajú najnovšie vyjadrenia imunoalergológov v prospech bežných potravinových alergénov príjemne neobmedzujúco.

Zabudnite na extrémy

Žiadny tabak, alkohol, návykové látky, liečivá bez predpisu, vrcholový šport, ponocovanie a ťažká manuálna práca. Toto sú bežné odporúčania lekárov, dohliadajúcich na bezproblémové tehotenstvo a správny vývoj plodu. K hlavným, veľmi jednoznačným zásadám je však potrebné pridať aj nevyhnutnú úpravu stravovacích návykov. Neplatí zelená v prejedaní sa a ani „stopka“ v zdravom pohybe, hoci prvé týždne dokážu budúcimi mamičkami poriadne zamávať. Nadmernú chuť do jedla totiž strieda totálne nechutenstvo či nevoľnosť a s nimi ide ruka v ruke aj nevôľa vyzliecť sa ráno čo i len z pyžama. Dosiahnutie výživného a pestrého jedálnička je v prvom trimestri väčšinou len hudba budúcnosti.

Ako sa pozitívne naštartovať

Chuť do jedla sa brzdí ťažko, oproti nechuti vziať do úst čo i len sústo je však príval hladu malinou. Nechutenstvo, ale aj tehotenskú nevoľnosť sa pokúste zdolať malými, ale pravidelnými porciami jedla. Aj málo je viac ako nič. Ranná (niekedy aj celodenná) nevoľnosť prichádza približne okolo šiesteho týždňa tehotenstva a v priebehu niekoľkých dní, maximálne týždňov(zvyčajne okolo štrnásteho týždňa tehotenstva)zas pominie. Myslite na to každý deň a dôverujte svojmu telu, hoci ho takéto nepoznáte. Toto obdobie vám môže hatiť snahu o príjem vyváženej stravy. Preto sa uistite, že vaše telo dostáva potrebné vitamíny. Tie si môžete doplniť aj prenatálnymi výživovými doplnkami, ak ich nezvládnete v prírodnej forme. Nech už je to pre vás akokoľvek nepríjemné, o chvíľu príde obdobie, v ktorom sa budete cítiť pravdepodobne lepšie ako kedykoľvek predtým. Ucítite totiž pohyby svojho dieťatka.

shutterstock_166363301

Cukor je škodlivejší než alergény

Vo všeobecnosti má byť príjem v tehotenstve len do tristo kalórií nad bežný denný limit. Počas tehotenstva je ideálny nárast hmotnosti v rozmedzí od desať do trinásť kilogramov. Po odznení ranných alebo aj celodenných nevoľností na to nezabúdajte, zbytočné kilogramy nezaručia ani vám, ani dieťatku nič dôležité navyše. Práve naopak. Svoj apetít sa pokúste dostať pod kontrolu predovšetkým pri príjme cukrov. Nadmerná konzumácia cukru, ako aj obezita, môžu totiž negatívne ovplyvniť prísun a vstrebávanie železa v tele matky. Tento faktor zas môže nebezpečne zasiahnuť do prenatálneho vývoja mozgu dieťaťa.[pull_quote_center]Ranná nevoľnosť sa objavuje okolo šiesteho týždňa tehotenstva a v priemere trvá 6-8 týždňov.[/pull_quote_center] 

Cukry striehnu aj tam, kde by ste ich vôbec v takej miere nečakali. V ochutených minerálnych vodách, v sýtených nápojoch s príchuťou, v džúsoch i ovocných šťavách, v škatuľových či plechovkových kávach určených na okamžitú konzumáciu. Množstvo cukru obsahujú aj fit tyčinky, sladké pečivo, kečup, zeleninové šaláty v nálevoch, ba dokonca aj chlieb. Uvedomila si to aj Dagmar (34), ktorá počas prvého tehotenstva pribrala ideálnych deväť kilogramov a po troch rokoch je opäť tehotná. Svoj jedálny lístok však aj napriek tomu mierne pozmenila: „Počas prvého tehotenstva som nejedla plesňové syry, nepila kofeínovú kávu, čierny ani zelený čaj a vynechávala som alergénové potraviny. Teraz pijem a jem všetko, ale s mierou a plesňové syry tepelne upravujem.“ Možno je za jej prispôsobením sa inej skladbe potravín aj odporúčanie imunoalergologickej spoločnosti. To najpodstatnejšie prezrádza Daniela Hasičová, klinická imunoalergologička z Levíc: „Budúca mamička by sa mala z hľadiska alergénov vyvarovať len konzumácie tých potravín, na ktoré je sama alergická. Štúdie totiž ukázali, že čím neskôr sa alergény v prenatálnom i postnatálnom vývoji dieťaťa zavádzajú, tým vyšší je predpoklad rozvinutia alergie.“

[pull_quote_center]Daniela Hasičová, klinický imunoalergológ: „Štúdie ukázali, že čím neskôr sa alergény zavádzajú, tým vyšší je predpoklad rozvinutia alergie.“[/pull_quote_center]

Čo dať teda na tanier?

Po vymenovaní potravinových strašiakov toho zostalo ešte dosť, čo môžete v „požehnanom stave“ pokojne zo špajze vytiahnuť. „Na tanieri by vám istotne nemali chýbať potraviny s obsahom kyseliny listovej, vitamínu D, bielkovín z hovädzieho, králičieho či hydinového mäsa, vápnik z tvarohu, syrov a kyslomliečnych výrobkov a vitamíny z ovocia a zeleniny,“ radí Zuzana Fábryová, skúsená pôrodná asistentka a lektorka psychofyzickej prípravy budúcich mamičiek. Ani po prvom trimestri nie je vhodné konzumovať alkohol či surové vajcia a tepelne neupravené mäso. Pod tepelnou úpravou sa pritom rozumie čo najzdravší spôsob prípravy jedla dusením, varením alebo pečením bez tuku. Opäť platí zásada, že menej je niekedy viac, obzvlášť pri vymeriavaní porcie jedla pre tehotnú ženu s vlčím hladom. Ak predsa len neodoláte druhej večeri, skúste si tú prvú kaloricky rozdeliť do dvoch polovíc alebo sa oklamať pohárom mlieka, vody, kelímkom bieleho jogurtu, šalátom z listovej zeleniny, červených plodov či jablkom. Absencia disciplíny v tehotenstve môže totiž preukázať svoje negatíva aj po pôrode. „Mojich tehotenských dvadsať kilogramov navyše sa, chvalabohu, neodrazilo na zdravotnom stave môjho dieťaťa, dokonale sa mi však usadili všade tam, kde sa ich nešlo iba tak striasť. A tak som aj rok po pôrode vyzerala ako v piatom

[pull_quote_center]Pozor na cukor! Jeho nadmerný príjem môže negatívne ovplyvniť prenatálny vývoj mozgu dieťaťa.[/pull_quote_center]

mesiaci tehotenstva a kilá navyše som krvopotne zhadzovala v posilňovni asi osem mesiacov,“ zdôveruje sa so svojím následným problémom Katarína (32). Pri ďalšom tehotenstve sa preto nenechala ovplyvniť radami starej mamy (Dopraj si, dievča, na čo máš chuť!) a vopred si vypracovala jedálny lístok s odporúčanými potravinami. „Tie zakázané som do neho vôbec nezahrnula a za deväť mesiacov som pribrala iba desať kilogramov,“ bilancuje Katka, poukazujúc na svoju opätovnú formu. „Menšia váhová kategória ma ušetrila následných bolestí bedrových kĺbov a kolien a zdravá strava zas opuchnutých nôh v celom treťom trimestri. Celkovo som sa cítila lepšie a energickejšie,“ dodáva na záver presvedčivo.

[dropcap type=”1″]T[/dropcap] Katarína Kopcsányová