Vypni už ten počítač! Na tablet dva dni zabudni! Sú vám tieto vety dôverne známe? Používate odobratie telefónu či tabletu ako prostriedok vyjednávania s deťmi? Dobrou správou je, že čas za obrazovkou počítača môžu deti stráviť aj zmysluplne. Jednou z užitočných a pekných aktivít vo virtuálnom svete je veselá hra s kravičkou, ktorá dokážu zábavnou formou edukovať a rozvíjať osobnosť dieťaťa.
Prostredníctvom počítačovej hry sa môžu deti hravým spôsobom učiť zákonitosti zo sveta dospelých. Na Slovensku funguje hra Adoptuj kravičku, ktorá odzrkadľuje skutočnú realitu starostlivosti o hospodárske zvieratá. Inak povedané – kopíruje ozajstný život slovenských kravičiek a vo svojej oblasti je doslova fenoménom. Deti sa vo webovej aplikácii môžu stať „skutočnými“ farmármi a túto možnosť využilo množstvo z nich – aktuálne je vytvorených viac ako 700 mliečnych fariem. Obhospodarujú ich slovenské deti, ktoré si virtuálne adoptovali kravičku – jednoduchým spôsobom za nákup ľubovoľného slovenského mliečneho výrobku a zadaním EAN kódu z neho do systému na www.adoptujkravicku.sk. V hre sa o ňu starajú a robia ju šťastnou zadávaním ďalších čiarových kódov, ktoré si vo virtuálnej zmenárni zamenia za dukáty. Na to, aby dávala kravička dostatok kvalitného mlieka, deti sa o ňu musia denne pekne starať – dať jej najesť, napiť, pohrať sa s ňou – presne ako v reálnom živote. Čím je kravička šťastnejšia a čím je o ňu lepšie postarané, tým viac mlieka dáva. Kvapky mlieka sa transformujú na litre a za predaj nadojeného surového mlieka zo svojej kravičky získajú deti fiktívne bankovky. Postupne si za ne môžu vybudovať vlastnú farmu: kúpiť si maštaľ s výbehom, dojáreň a vyrábať mliečne výrobky. V najvyššom desiatom leveli môžu vlastniť mliekareň, syráreň i jogurtáreň. Dôkazom, že hra deti skutočne baví, je fakt, že niektorí poctiví malí „farmári“ už dosiahli deviaty level z možných desiatich! Ide o zmysluplné učenie hrou, ktoré deťom rozšíri obzory – mnohé z nich ani nevedia, odkiaľ sa vlastne berie mlieko, ktoré mama vyberie z chladničky a naleje do pohára. Vďaka hre získajú predstavu o tom, že tak ako paradajka nerastie v supermarkete, ani mlieko sa v škatuli neocitne iba tak samo od seba a za každým litrom je množstvo tvrdej práce na skutočnej farme. Hra je vyvinutá tak, aby bola pre deti ešte pútavá a atraktívna. Realizátori úspešnej kampane Adoptuj kravičku si od projektu aj hry sľubujú rozšírenie povedomia verejnosti o prvovýrobe a spracovaní surového mlieka. Zároveň je posolstvom zvýšenie konzumácie kvalitného slovenského mlieka a výrobkov z neho. Svoju „vlastnú“ adoptovanú kravičku má na Slovensku už 4 tisíc detí a 357 kolektívov.